مشکلات فرایند جامعه پذیری

جامعه پذیری

چند سال پیش پروژه ای را در صنعت IT، از طریق مناقصه با یکی سازمانهای به نام دولتی برنده شدیم و برای انجام مکاتبات پروژه نامه ای را باید برای یکی از مدیران آن سازمان ارسال می کردیم که در خطابیه نامه، سمت و نام مدیر را ذکر کردیم.

چند روز بعد مسئول دفترشان تماس گرفتند که ایشان دکتر هستند و شما چرا در نامه لقب دکتر را ذکر نکردید، ایشان نامه هایی که فاقد لقبشان باشند را پاسخ نمی دهند، نامه را عودت دادند و مجددا نامه ای با لفظ آقای دکتر … برایشان ارسال کردیم که بعد از یک ماه لطف کردند و جواب دادند.

در آن زمان فکر می کردم علت این رفتار شاید به دلیل سن و سال و ساختار گسترده سلسله مراتبی شرکتهای دولتی است که افراد دنبال اسم و رسم و معرفی شدن آنچنانی هستند و گرنه در ساختارها و تفکرات جدید، بیشتر سازمانها به سمت Flat شدن و کم کردن سلسله مراتب، سمتها و القاب هستند، ولی چندان هم صحیح فکر نکرده بودم، چون برخی از افراد فارغ از سن و سال و یا دولتی و خصوصی بودن شرکتشان به دلیل قدمت حضور و یا مدرک تحصیلیشان دنبال متمایز شدن و امتیاز خاص گرفتن نسبت به سایرافراد در سازمان هستند.

اخیرا این چالش را با شکل دیگری شنیدم، در سازمانی واحد منابع انسانی موقع معرفی پرسنل جدید در شرکت افراد را با نام و سمتشان به نیروهای جدید معرفی می کردند که این موضوع باعث دلخوری پرسنل قدیمی شرکت و اعتراض آنها به منابع انسانی شده که چرا آنها به صورت خاص و ویژه معرفی نشدند و باید فرقی بین معرفی آنها و سایرین وجود داشته باشد.

 متاسفانه یکی از مشکلات واحد منابع انسانی برخی از سازمانها در فرایند جامعه پذیری، از بین بردن مقاومت پرسنل قدیمی نسبت به پرسنل جدید و ایجاد همبستگی و دوستی بین پرسنل قدیم و جدید می باشدکه ریشه در فرهنگ سازمان دارد و باید برای حل آن فرهنگ سازی شود.

اینکه افرادی در سازمان به صرف مدرک یا قدمت حضورشان فکر می کنند باید امتیازی ویژه داشته و جایگاه و امتیازاتی بالاتر از پرسنل جدید دریافت کنند، تصوری غلط و مصداق بی عدالتی در سازمان است.

صد البته که کلیه پرسنل جزء سرمایه های شرکت هستند و به تبع پرسنل قدیمی هم سرمایه هایی ارزشمند و قابل احترام محسوب می شوند ولی معیار ارزیابی و تعیین سبد جبران خدمات سازمان براساس رتبه شغلی، سطح عملکرد و ارزش آفرینی و امتیازات شاغل است که در این امتیاز میزان سنوات شاغل نیز یک عامل محسوب می شود ولی ارزش آفرینی می تواند هم به وسیله پرسنل قدیمی و هم پرسنل جدید برای سازمان ایجاد شود و لزوما مدرک تحصیلی و تعداد سنوات افراد باعث بالا رفتن سطح عملکرد و جایگاه افراد نیست.

 

 

پیشنهاد برای مطالعه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
پیمایش به بالا